Slovenský violončelista Michal Sťahel patrí medzi najvýnimočnejších predstaviteľov mladšej generácie interpretov starej hudby. Na tomto CD predstavuje ojedinelý komorný repertoár pre violončelo od talianskych skladateľov a violončelistov, pôsobiacich v 1. polovici 18. storočia vo Viedni. Sťahel hrá na originálnom violončele, ktoré pochádza presne z tohto istého obdobia z Viedne a dnes patrí Esterházyho nadácii. V autentickom priestore kaplnky Esterházyho zámku v Eisenstadte sa pokúsil znovuoživiť zabudnuté skladby a vzkriesiť ducha doby, kedy bol tento vzácny hudobný nástroj vyrobený. Prizval si k tomu svojich kamarátov, špecialistov na starú hudbu z Maďarska a Čiech.
Známejšie sonáty od Nicola Porporu, Antonia Caldaru a Antonia Vivaldiho tvoria kontrast k neznámej literatúre, obsahujúcej doteraz neobjavené diela Antonia Maria Bononciniho, Francesca Paola Supriana a Francesca Alboreu, najslávnejšieho violončelistu svojej doby. CD zahŕňa i päť ešte nikdy nenahraných diel. Že niečo z tohto repertoáru mohlo byť hrané presne na tomto violončele už v čase jeho vzniku a počas života týchto skladateľov, je skutočne veľmi lákavá predstava…
“Mladý slovenský violončelista Michal Sťahel úspešne hrá na tomto jedinečnom nástroji už od roku 2009. Toto violončelo, zhotovené v dielni Antonyho Poscha okolo roku 1720, je charakteristické svojim historickým pomerom menzúry, ktorý zodpovedá stavebným a hráčskym vlastnostiam 1. polovice 18. storočia. Jeho okúzľujúci zlatožltý lak je spolu s inými súčasťami tohto nástroja — až na pár výnimiek — originálom z doby jeho vzniku. „Esterházyovský Basettl“ je na základe svojej proveniencie a výnimočného originálneho stavu považovaný za unikát — už pár rokov svojim nezameniteľným tónom opäť potešuje srdcia mnohých milovníkov hudby pri virtuóznej hre Michala Sťahela.“
Dr. Florian T. Bayer, Leitung Sammlungen, Esterházy Privatstiftung