Vienna 1728

Giovanni Perroni (1688 – 1748)
1|
Concerto per il Violoncello „Suonato dallo stesso doppo‘ il Te Deum“, Grave. Allegro. Grave.
5:55
2|
Concerto per il Violoncello „Suonato dallo stesso doppo‘ il Te Deum“, Grave
2:12
3|
Concerto per il Violoncello „Suonato dallo stesso doppo‘ il Te Deum“, [Adagio]. [Presto]
1:30
4|
Concerto per il Violoncello „Suonato dallo stesso doppo‘ il Te Deum“, Grave. Allegro
1:27
Johann Georg Hintereder (died 1763 or 1769)
5|
Concerto per camera a Violoncello solo con Violini e suo Basso, Vivace
2:18
6|
Concerto per camera a Violoncello solo con Violini e suo Basso, Grave
1:55
7|
Concerto per camera a Violoncello solo con Violini e suo Basso, Allegro
1:53
Gregor Joseph WERNER (1693–1766)
8|
Concerto per la Camera á 4 con due Violini, viloncello concerto con Basso, Arioso
3:39
9|
Concerto per la Camera á 4 con due Violini, viloncello concerto con Basso, Allegro
2:45
10|
Concerto per la Camera á 4 con due Violini, viloncello concerto con Basso, [Siziliana]
3:15
11|
Concerto per la Camera á 4 con due Violini, viloncello concerto con Basso, [Vivace]
2:04
Giovanni Benedetto Platti (ca. 1697 – 1763)
12|
Concerto con Violoncello obligato, WD 657, Non tanto allegro
4:05
13|
Concerto con Violoncello obligato, WD 657, Adagio
3:55
14|
Concerto con Violoncello obligato, WD 657, Alla breve. Fuga
4:00
Antonio Caldara (1670 – 1736)
15|
Concerto per camera á Violoncello solo con due Violini e suo Basso, Allegro
3:12
16|
Concerto per camera á Violoncello solo con due Violini e suo Basso, Larghetto
2:14
17|
Concerto per camera á Violoncello solo con due Violini e suo Basso, Allegro assai
2:48
Andrea Zani (1696 – 1757)
18|
Concerto per Camera con Violocello obligato, WD 795, Allegro
3:11
19|
Concerto per Camera con Violocello obligato, WD 795, Adagio
2:20
20|
Concerto per Camera con Violocello obligato, WD 795, Allegro
4:42

 

Miloš Valent | leader and violin
Ľubica Habart, Luboslav Nedorost, Ján Kružliak | 1st violin
Monika Tóth, Sofija Krsteska, Blanka Pavlovičová | 2nd violin
Blanka Pavlovičová, Ján Kružliak | viola
Martin Gedeon | organ
Soma Dinyés | harpsichord
Igor Davidovics | theorbo
Jonas Carlsson | violone 8’
Tibor Nagy | violone 16’

Slovenský violončelista Michal Sťahel patrí medzi najvýnimočnejších predstaviteľov mladšej generácie interpretov starej hudby. Na tomto CD predstavuje ojedinelý komorný repertoár pre violončelo od talianskych skladateľov a violončelistov, pôsobiacich v 1. polovici 18. storočia vo Viedni. Sťahel hrá na originálnom violončele, ktoré pochádza presne z tohto istého obdobia z Viedne a dnes patrí Esterházyho nadácii. V autentickom priestore kaplnky Esterházyho zámku v Eisenstadte sa pokúsil znovuoživiť zabudnuté skladby a vzkriesiť ducha doby, kedy bol tento vzácny hudobný nástroj vyrobený. Prizval si k tomu svojich kamarátov, špecialistov na starú hudbu z Maďarska a Čiech.
Známejšie sonáty od Nicola Porporu, Antonia Caldaru a Antonia Vivaldiho tvoria kontrast k neznámej literatúre, obsahujúcej doteraz neobjavené diela Antonia Maria Bononciniho, Francesca Paola Supriana a Francesca Alboreu, najslávnejšieho violončelistu svojej doby. CD zahŕňa i päť ešte nikdy nenahraných diel. Že niečo z tohto repertoáru mohlo byť hrané presne na tomto violončele už v čase jeho vzniku a počas života týchto skladateľov, je skutočne veľmi lákavá predstava…
“Mladý slovenský violončelista Michal Sťahel úspešne hrá na tomto jedinečnom nástroji už od roku 2009. Toto violončelo, zhotovené v dielni Antonyho Poscha okolo roku 1720, je charakteristické svojim historickým pomerom menzúry, ktorý zodpovedá stavebným a hráčskym vlastnostiam 1. polovice 18. storočia. Jeho okúzľujúci zlatožltý lak je spolu s inými súčasťami tohto nástroja — až na pár výnimiek — originálom z doby jeho vzniku. „Esterházyovský Basettl“ je na základe svojej proveniencie a výnimočného originálneho stavu považovaný za unikát — už pár rokov svojim nezameniteľným tónom opäť potešuje srdcia mnohých milovníkov hudby pri virtuóznej hre Michala Sťahela.“

Dr. Florian T. Bayer, Leitung Sammlungen, Esterházy Privatstiftung